
A gyümölcsöző és fenntartható jövő megteremtése mindannyiunk közös felelőssége; a multinacionális vállalatok és a kkv-szektor szereplői éppúgy felelősséggel tartoznak a közös érdekeinkért.
A vállalati felelősségvállalás a társadalmi fejlődés és a környezetvédelmi fenntarthatóság fontos eszköze. Ennek ellenére gyakran halljuk kis- és középvállalati vezetőktől, hogy a társadalmi felelősségvállalás nem fér bele a büdzsébe.
Fontos érteni, hogy a társadalmi szerepvállalás nem csupán büdzsé- és pénzkérdés. Nem feltétlenül van szükség kiemelkedő anyagi ráfordításra; a kis- és középvállalkozások számára hosszabb távon fenntartható gyakorlat, ha kisebb pénzeszközök bevonása mellett saját tudásra és szakterületre építve támogatnak számukra fontos ügyeket.
Mit tehet a kkv-szektor?
A vállalati felelősségváltozás alapját a dolgozók mentális és fizikai egészségének védelme képezi. A cégeknek biztosítaniuk kell a munka és a magánélet közötti egyensúly megteremtésének lehetőségét. Legyen szó gyümölcsök biztosításáról, szűrővizsgálatok finanszírozásáról, „All You Can Move” cafetéria bevezetéséről vagy tömegsport-rendezvények támogatásáról, minden vállalkozás megtalálhatja annak lehetőségét, hogyan teheti egészségesebbé, fittebbé és boldogabbá az alkalmazottjait.
A társadalmi felelősségvállalás másik fontos pillére a közösségek szolgálata. A non-profit szervezetek támogatása, az adományozás vagy a véradás mind-mind olyan cselekedet, ami valódi társadalmi értéket teremt.
Kiemelt figyelmet érdemel a környezetvédelem is. A vállalkozóknak hinniük kell abban, hogy ők maguk is hatással vannak arra, milyen világban nőnek fel a gyermekeik. Ki-ki a maga szintjén tehet a környezeti terhelés csökkentése érdekében; az energiatakarékos gépek alkalmazása, az energiapazarló izzók energiatakarékos fényforrásra cserélése, a papírhasználat csökkentése, a szerverek virtualizációja, a modern infokommunikációs eszközök alkalmazása vagy a szelektív hulladékgyűjtés egy-egy lépést jelent a tisztább és élhetőbb jövő felé vezető úton.
Ne feledkezzünk meg arról, hogy a cégek felelőssége a társadalmi szerepvállalás szükségességének kihangsúlyozása is. A cégek közötti kommunikációban helyet kell kapjon a fenntartható fejlődés szemlélete, illetve mindaz, ami ösztönzően hathat a partnercégekre.