
A PR (public relations) hatékonysága és szükségszerűsége megkérdőjelezhetetlen a bizalomépítés, a digitális kommunikáció, az employer branding, a kríziskommunikáció és a személyes márkaépítés terén. Sokáig azt gondoltuk róla, hogy kizárólag a nagyvállalati marketing eszköze lehet, mára azonban világosan látszik: a kkv-szektor számára is kiváló lehetőségeket tartogat.
A marketing legfőbb alapszabálya szerint a vállalkozásnak PR-, reklám- vagy marketingtevékenységet kell folytatniuk, hogy megkülönböztessék magukat a piac többi szereplőjétől. A megfelelően felépített tevékenység nagyban hozzájárul a hosszú távú reputáció- és bizalomépítéshez, illetve elősegíti az ügyfélkör kiszélesítését, így csökkentve a vevők árérzékenységét.
A sikeres PR tevékenység érdekében elsőként fel kell térképeznünk az érintettek körét; ide tartozhatnak az elérhető ügyfelek és a partnerek; azonosíthatjuk őket az érdeklődési köreik alapján, alapul vehetjük a marketing által jól definiált perszónákat, de választhatunk szűkebb célközönséget is. Meg kell határoznunk, mely csoportok elérése a legfőbb célunk.
Természetesen meg kell vizsgálnunk a versenytársainkat is. Elsősorban arra kell választ kapnunk, milyen eszközöket és csatornákat használnak a vevőszerzésben, illetve milyen megoldásokat választanak a PR tevékenységeik során. Vegyük górcső alá a közösségi médiában folytatott tevékenységüket is.
Ezt követően meg kell határoznunk, milyen vevőszerző csatornák lehetnek sikeresek esetünkben, illetve melyekre fordítunk kiemelt figyelmet. Tervezzük meg alaposan, melyik csatornán mit kommunikálunk, illetve hol milyen stílusban szólunk az ügyfeleinkhez. Egyes platformokon a fiatalosabb és kötetlenebb kommunikáció lehet sikeres, máshol a hagyományos stílus lehet eredményesebb.
Tartsuk szem előtt, hogy a hitelesség a legjobb ajánlólevél! Ne feledjük, az öncélú kommunikáció hamar leleplezhető, ám a tényleges szakmai teljesítményt a közösség mindig elismeri. Az egyediségek megmutatása figyelemfelkeltő hatással bír.
Fordítsunk időt és energiát az elért eredmények mérésére és követésére is. Határozzuk meg az összefüggéseket a folytatott PR tevékenység és az elért üzleti eredmény között. A mérésnek köszönhetően azonosíthatjuk a sikeres és sikertelen tevékenységeinket, így az erőforrásainkat optimálisan használhatjuk fel.