
A járvány által kikényszerített gazdasági visszaesés sok vállalkozás működését lehetetlenítette el. A sokk váratlanul érte a piac szereplőit, sok esetben azonban felismerhető jelek árulkodnak arról, ha a vállalkozásunk pénzügyi válság felé halad.
1. Kiegyensúlyozatlan pénzáramlás
A zökkenőmentes cash flow minden vállalkozás működésének alapvető feltétele. Ha a számlára elegendő pénz érkezik, a vállalkozás fedezni képes a kiadásait, így képes megőrizni a működőképességét. Ám ha a beáramló pénzek elmaradoznak, a rendes működés veszélybe kerül.
A negatív cash flow természetesen ideig-óráig fenntartható, ha az a későbbi növekedést szolgálja, pozitív pénzforgalom visszaállítása nélkül azonban egyenes út vezet a pénzügyi válság felé.
2. Növekvő hitelezői nyomás
A hitelezői nyomás minimalizálásának eszköze a rendszeres törlesztés. Ha a működési költségek meghaladják a bevétel mértékét, erős a csábítás, hogy a törlesztés elhalasztásához folyamodjunk. Ez azonban nem lehetséges hosszútávon, mivel a hitelezők egyre erősebb nyomást helyeznek ránk, szükség esetén jogi lépésekhez folyamodva.
3. Állandó refinanszírozás
A refinanszírozás teljesen legális és ésszerű megoldás; a társaság eszközkészletére lekötött pénzösszeg felszabadítása egyszeri megoldásként hatékony segítség lehet. Ha ez gyakran előfordul, a hitelezők bizalma jelentősen csökkenhet, méghozzá okkal.
4. Személyzeti kérdések
A közelgő pénzügyi válság leggyakoribb jele, ha a vállalat negatív módon alakítja a személyzeti struktúrát, leépítéseket végez, elmulasztja a bónuszok és jutalmak kifizetését. Az ilyen intézkedések bizonytalanságot szülnek a munkavállalók körében.
5. Rossz irodai légkör
Az előző pontban leírt okok szinte minden esetben rombolják a munkahelyi légkört. Ilyen esetben a dolgozók többségénél megfigyelhető a motiváció csökkenése; a korábbi innovatív és proaktív hozzáállás statikussá válik, ami középtávon a vállalkozás termelékenységét is visszavetheti.
6. Egyedi megállapodások és alkuk
Ha egy vállalat egészségesen működik, minden fogyasztó és ügyfél hasonló minőségű kiszolgáláshoz jut. A kevésbé egészséges vállalatok nagyobb fókusszal látják el azokat az ügyfeleket, amelyek egyedi megállapodás okán nagyobb haszonnal kecsegtetnek. Sok esetben ez egyértelmű jele annak, hogy a vállalat kétségbeesetten keresi az új ügyfeleit.
7. Fogyasztói visszajelzések
Amennyiben a fogyasztók a szolgáltatások minőségének romlását tapasztalják, miközben ugyanannyit kénytelenek fizetni, bizonyosan hangot adnak a csalódottságuknak. Egyes esetekben az elégedetlenség nagy port kavarhat, ami árt a vállalat megítélésének és a vevőszerzésének.