
A Gazdasági Versenyhivatal a „Digitális piacok – Az adatvagyon keletkezése és szerepe az online kereskedelemben” tárgyú piacelemzése keretében fogyasztói magatartás kutatására, valamint a hazai kkv-szektor online jelenlétének vizsgálatáról szóló kutatásra kér ajánlatot.
A GVH 2020. december 16-án indította el azt a piacelemzést, amelynek során az online kiskereskedelmet – három termékkategóriára (FMCG, műszaki cikk, ruházat) leszűkítve – vizsgálja az ott létrejövő adatvagyon piaci versenyre gyakorolt hatásai szempontjából. A piacelemzés központi témaköre annak feltárása és megismerése, hogy az online kiskereskedelem területén aktív jelentősebb szereplők
- milyen adatokat és hogyan gyűjtenek a fogyasztókról,
- hogyan viszonyulnak a fogyasztók az általuk végzett adatgyűjtéshez,
- pontosan mire használják fel a vállalkozások ezeket az adatokat és erről a fogyasztók mit tudnak,
- milyen mértékű versenyelőnyt jelenthet a felhalmozott adattömeg az egyes piacokon és
- mennyiben gátolhatja az inkumbensek által birtokolt és célzottan felhasznált adattömeg az új szereplők belépését a digitális piacokra?
A GVH a piacelemzés keretében két piackutatást kíván elvégezni, amelyek egymástól elkülönülnek a célcsoport és a vizsgálandó kérdések tekintetében is.
Fogyasztói magatartáskutatás
A GVH a piacelemzés keretében fogyasztói magatartáskutatást kíván megrendelni – többek között – az alábbiak jobb megértésének elősegítésére:
- A viselkedési torzítások és a „choice architecture” befolyásolják-e – és ha igen, hogyan – a döntéseket?
- A fogyasztók mennyire vannak tudatában annak, hogy milyen adataikat, mikor és mire használják fel a webshopok?
- Tisztában vannak-e azzal, hogy adataik értékkel bírnak a webshopok számára, és hogy mely adataikat és mire gyűjtik a webshopok?
- Mit gondolnak a személyre szabott ajánlatokról?
- Megáll-e az a feltételezés, hogy az adataik kezelését, felhasználását bemutató szabályzatokat jellemzően azok hosszúsága, bonyolultnak tűnő megfogalmazása miatt kevésbé olvassák el?
A hazai kkv szektor online jelenléte
A hazai kkv szektor online jelenlétéhez kapcsolódó piackutatás során – többek között – a következők kérdésekre keresi a GVH a választ:
- Mikor lépett piacra az adott webshop és milyen főbb növekedési fázisokat élt meg?
- A piacra lépés során, illetve azóta milyen online kommunikációs és marketing csatornákat és eszközöket használ?
- Milyen online platformokat és szolgáltatásokat vesznek igénybe a webshopok a fogyasztók eléréséhez?
- Milyen akadályokkal szembesültek az online kereskedelem területére történő belépésük során?
- Milyen típusú adatokat gyűjtenek az online áruházak vásárlóikról/felhasználóikról?
A GVH a kutatások módszertana tekintetében nem él megkötéssel.
További részletek a versenyhivatal tájékoztatójában.