
Az Európai Unióban működő vállalkozások egyre erőteljesebben támaszkodnak az online értékesítésre annak érdekében, hogy minél nagyobb nyereséget könyvelhessenek el – derül ki az Eurostat nemrég közzétett jelentéséből.
Az ügyfelek igényeinek online kielégítése az elmúlt években egyre könnyebbé vált, köszönhetően egyrészt az internethasználók számának növekedésének, másrészt a biztonsági előírások szigorodásának köszönhetően. A koronavírus-járvány miatti leállások és a „szociális távolságtartásra” vonatkozó szabályok széles körű bevezetése miatt az e-kereskedelem súlya valószínűleg tovább növekszik – prognosztizálják az unió statisztikai hivatalának szakértői.
A legfontosabb mutatók
Az Eurostat rendelkezésére álló legfrissebb (2018-as) felmérése szerint a (legalább 10 főt foglalkoztató) vállalkozások 17 százaléka számolt be arról, hogy bevétele legalább 1 százalékát online értékesítésből könyveli el. Ez az arány 2017-ben és 2016-ban is ugyanekkora, 2009-ben ugyanakkor még csak 13 százalék volt.
Az online értékesítés súlya tekintetében az írországi vállalkozások diktálják a tempót, körükben a 2017-es 31 százalékról 36 százalékra emelkedett a (legalább egy százalékos bevétel-arányig) online-értékesítők aránya. Dánia 34 százalékkal a második, Svédország 31 százalékkal a harmadik ezen a listán.
A magyarországi vállalkozások körében ez az adat 13 százalékvolt 2018-ban. Ennél gyengébb mutatót csak Romániában és Szlovákiában (mindkettő 12 százalék), Lettországban (11 százalék), Olaszországban (10 százalék), Görögországban és Luxemburgban (mindkettő 11 százalék), valamint Bulgáriában (7 százalék) regisztráltak.
A legdinamikusabb növekedésről az osztrák statisztikai hivatal számolt be: itt 2017-ben a szóban forgó mutató még „csak” 14 százalék volt, 2018-ban viszont már 20 százalék.
Az Eurostat 2018-as adatai szerint az EU-ban működő vállalkozások 16 százaléka saját weboldalán vagy mobil applikációkon keresztül bonyolította az online értékesítést.