Jó eredményeket értek el és növekedésre számítanak az üzleti szolgáltatóközpontok

KSH, SSC

A Központi Statisztikai Hivatal 2022-ben harmadik alkalommal mérte fel a Magyarországon működő üzleti szolgáltatóközpontok (Shared Services Center, SSC) tevékenységét.

 

Az üzleti szolgáltatószektor egy viszonylag bonyolultan definiálható, statisztikai szempontból nehezen nyomon követhető terület – olvasható a KSH kiadványában. A felmérés néhány megállapítása:

A Magyarországon működő üzleti szolgáltatóközpontok árbevétele 2021-ben meghaladta a nemzetgazdasági „össz-árbevétel” 5 százalékát.

A szolgáltatóközpontok negyede szakmai, tudományos és műszaki területen működött 2022-ben, ideértve a számviteli, könyvvizsgálói, adószakértői, a jogi és az üzletvezetési tevékenységet, de jelentős az IKT-tevékenységet végző és a feldolgozóipari szervezetek aránya is.

2022-ben a szolgáltatóközpontok 87 százaléka nyújtott szolgáltatásokat magyar nyelven. Az idegen nyelvek közül 77 százalékuk angolul, 44 százalékuk németül, 27 százalékuk franciául, míg minden ötödik vállalkozás olasz, illetve spanyol nyelven nyújtott szolgáltatást az ügyfelek számára. A szolgáltatóközpontok többsége 1 vagy 2 nyelven nyújtott szolgáltatást, illetve voltak olyan kiemelkedő esetek is, amikor globálisan, akár 20 nyelven is végeztek ilyen tevékenységet.

2022-ben a szolgáltatóközpontok 80 százaléka Magyarországon, közel háromnegyedük az EU tagállamaiba, míg minden második az EU-n kívüli európai országokba is nyújtott szolgáltatást.

A szolgáltatóközpontok 29 százaléka a következő évben növekedésre számít a szolgáltatásai terén. Három év távlatában viszont nagyjából kiegyenlített a növekedést (46 százalék) és a stagnálást (49 százalék) prognosztizáló SSC-k aránya.

Működésük során a szolgáltatóközpontok a magas költségeket és a munkaerő nyelvismeretének hiányát is gondot okozó körülménynek tartották.

2022-ben a szolgáltatóközpontok háromnegyede működött együtt aktívan felsőoktatási intézményekkel. Az együttműködés leggyakoribb formája a gyakornoki programok szervezése volt, de emellett nyílt napokon és állásbörzéken való részvétellel is próbáltak az SSC-k új munkaerőt bevonzani a szektorba.

Az új alkalmazottak felvételét befolyásoló tényezők közül a vállalkozások leginkább az idegennyelv-ismeretet (81 százalék), a bérigényt (79 százalék) és a csapatmunkára való képességet (77 százalék) tartották fontosnak. A folyamatban lévő tanulmányok viszont a szolgáltatóközpontok számára nem okoztak problémát a foglalkoztatás szempontjából.

Copyright @ KAVOSZ Minden jog fenntartva