
A home office-ba kényszerült vállalkozások vezetőinek különösen figyelniük kell arra, mivel jár a nem verbális kommunikáció megszűnése.
A The Conversation oldalán megjelent cikkében Thomas Roulet, a Cambridge Judge Business School oktatója ad néhány tanácsot a home office-ba kényszerült munkavállalók menedzsereinek.
A koronavírus-járvány miatt számos vállalatnál az otthoni munkavégzés lett a „new normal” – ez pedig azt jelenti, hogy a menedzsment egyik napról a másikra elveszítette eszköztárának egy jelentős részét. A magánélet és a munka határainak elmosódását a főnököknek is figyelembe kell venniük… De hogyan?
Meg kell érteni a különleges személyi helyzeteket
Akinek sem a gyermekeiről, sem más hozzátartozóiról nem kell gondoskodnia, akár könnyebbségnek is érzi a járvány miatt „letisztult” helyzetet, amelyben a mindennapi irodai ügyek nem vonják el a figyelmét.
Akinek azonban a gyerekeire kell ügyelnie vagy a „távoktatásban” segítenie őket, az nagyon komoly kihívással szembesül. De ugyanúgy nem szabad elfeledkezni azokról sem, akik azon szeretteik miatt aggódnak, akikkel a rendkívüli helyzet miatt nem is találkozhatnak.
Az elvárások „finomítása”
Figyelembe kell venni, hogy a dolgozók számára most nehezebb a feladatokra koncentrálni. A menedzsereknek emiatt – különösen a „szemmel látható” reakciók hiányában – sokkal jobban kell figyelniük minden rezdülésre, és a korábbiaknál elnézőbb vezetői stílust kell követniük.
A kapcsolatok fenntartása
Élő kommunikációs csatornákat kell fenntartani és támogatni. Az e-mailek nem pótolhatják a személyes beszélgetéseket és interakciókat, amelyek – jó esetben – megteremtették a pozitív és barátságos légkört az irodában.
A rendszeres videokonferenciák segíthetik a kapcsolattartást, ezekben érdemes minden munkatársra szánni néhány percet. Hasznosak lehetnek a „virtuális kávészünetek” is, hiszen a csoportos kommunikáció során nagyobb valószínűséggel kerülnek terítékre a benyomások és az érzések.
Legyünk tisztában, hogy mit veszítettünk a kommunikáció terén
Talán nem is veszünk tudomást arról, hogy amikor másokat irányítunk, abban a nem verbális gesztusaink legalább akkora súllyal vesznek részt, mint az, amit ténylegesen elmondunk. A mostani helyzetben ezek a gesztusok nem láthatóak, ezért még inkább fontos, hogy a menedzserek figyeljenek arra, célba ért-e – és ha igen, miként – az „üzenetük”.
„Legyen világosság!”
A menedzsereknek figyelniük kell arra, hogy mit kommunikálnak, és a szokásosnál is pontosabban és körültekintőbben kell jelezniük az elvárásaikat, meghatározniuk az elérendő célokat.
A kommunikáció új csatornának megnyitása, az új rutinok meghonosítása teszi lehetővé, hogy a szervezet még a kényszerű izoláció idején is „emberi módon” működjön.