„Harmadgőzzel” üzemelnek Európa repülőterei

utasszállító, repülő

A járatok száma közel harmadára esett vissza az európai repülőtereken a járvány előtti időkhöz képest, de az átoltottság szintjének növekedése – és esetleg a „vakcinaútlevél” bevezetése – visszafordíthatja a negatív trendet.

Az Eurocontrol, amelynek az európai légiközlekedés nagyjából 90 százalékára van rálátása, a napi járatszámokat is rendszeresen közzéteszi, összevetve azokat a koronavírus-járvány előtti hasonló mutatókkal.

A 2021. április közepi adatok azt mutatják, hogy napi járatok száma átlagosan 64 százalékkal kisebb, mint 2019-ben egy hasonló napon. A részletes adatokból kiderül, hogy a visszaesés döntően a nem üzleti célú személyszállító járatszám 84 százalékos csökkenésének tudható be; az üzleti célú járatok száma „csupán” 19 százalékos mínuszban van, míg a teherszállítás terén 11 százalékos növekedést lehetett regisztrálni 2019 és 2021 tavasza között.

A legforgalmasabb repülőtereken nagyjából harmadára csökkent a járatok száma (Frankfurt: mínusz 64 százalék, Párizs CDG és Amszterdam: mínusz 67 százalék, Madrid: mínusz 65 százalék). Míg 2021 áprilisában Amszterdamban, Párizsban és Frankfurtban is 1400 fölött volt a jellemző április közepi napi járatszám, addig 2021-ben egyik légikikötőben sem érte el az 500-at.

A járatok nagyobb része európai városokat köt össze; az országon belüli repülőjáratok aránya Franciaországban, Norvégiában, Spanyolországban és Németországban a legmagasabb.

Az Eurocontrol adatai szerint (amelyeket a BNP Paribas elemzői idéznek egy friss összeállításukban) az elővételi mutatók folyamatosan javulnak, és – amennyiben az átoltottsági arány javulásával az utazási korlátozások enyhülnek – ez a trend a következő hónapokban folytatódhat. A légi utazásnak további lendületet adhat a tervezett európai „vakcinaútlevél” bevezetése is.

Copyright @ KAVOSZ Minden jog fenntartva