
A versenyhatóság nyilvános ajánlásokkal támogatja az ételrendelésre és házhozszállításra szakosodott hazai online platformokat annak érdekében, hogy a fogyasztói bizalmat fenntartó, megismerhető és átlátható értékelési rendszerrel rendelkezzenek.
A Gazdasági Versenyhivatal átfogó gyorselemzést végzett annak vizsgálatára, hogy az ételrendelésre és házhozszállításra szakosodott hazai online platformok milyen lehetőséget biztosítanak a fogyasztók véleményének kifejezésére.
Az elemzés számos problémára fényt derített. Így például
- a platformok többségén nem derül ki, hogy az értékelés milyen szempontok szerint, milyen módszertannal történik;
- nem egyértelmű, hogy az adott pontszám hány véleményen alapul;
- az értékelési módszertant tartalmazó szabályzatot csak egyetlen platform tette közzé, ám ennek tartalma sem volt teljes összhangban az értékelési folyamattal;
- magának a platformnak az értékelésére általában egyáltalán nincs mód;
- a szöveges formájú vélemények – ha egyáltalán van ilyen lehetőség – egyik felületen sem jelennek meg, és nem egyértelmű, hogy milyen módon épülnek be az értékelési folyamatokba;
- egyes esetekben a vásárlók utólag módosíthatják a már leadott véleményeiket (akár több alkalommal is), ami megkérdőjelezi a befolyásmentességet.
A GVH szakemberei a platformok többségénél nem találtak tájékoztatást arról sem, hogy alkalmaznak-e moderálást, illetve ha van moderálás, az milyen elveken nyugszik.
Az eredmények alapján a GVH „Egyértelműen, megismerhetően, átláthatóan” címmel nyilvános ajánlásokat tett közzé a platform-szolgáltatóknak. Ebben ilyen javaslatokat olvashatunk:
- készüljön értékelési és moderálási szabályzat;
- az értékelő rendszer szempontjai legyenek előre megismerhetőek;
- tegyék nyilvánvalóvá, ha a szempontok között vannak olyanok, amelyek csak a platform saját szolgáltatásainak fejlesztését célozzák, magába az értékelésbe nem számítanak be;
- az értékelés lehetősége legyen könnyen érzékelhető;
- legyen könnyen megtalálható az értékelési és moderálási szabályzat is,
- a rendszer figyelmeztessen az értékelés (jellemzően időbeli) korlátaira;
- a pozitív és negatív véleményeket egyaránt vegyék figyelembe.
A vélemények torz megjelenítése ugyanis bizonyos esetekben akár a vásárlókat megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak is minősülhet, így hatósági szankciókkal járhat – figyelmeztet a hatóság.