
A beszerzési ár mellett a töltési lehetőségek hiányát érzik a magyar autótulajdonosok a legfőbb problémának.
Kelet-Európában Magyarország az egyik, ha nem a legpezsgőbb elektromosautó-piac, a régióban mért legmagasabb tölthetőgépjármű-részesedéssel. A teljes hazai autópark jelenleg 2 százalékát teszik ki az ilyen meghajtású járművek, megelőzve ezzel többek között Nagy-Britannia, Olaszország és Spanyolország piacát is – olvasható az Ipsos közleményében.
Jelentős tapasztalat még nem áll a fogyasztói prekoncepciók mögött, az autóval rendelkezők mindössze tizede próbált ki legalább rövid távon valamilyen típusú e-autót.
Az e-autózás imidzse rendkívül erős hazánkban, főként a technológiához társított pozitív környezeti hatások miatt: a magyar autóvezetők álláspontja szerint az elektromos autók csökkentik a légszennyezést (82 százalékos említés) és a hagyományos hajtású autókhoz képest kevésbé kártékonyak (74 százalék). A megkérdezettek 29 százaléka gondolja úgy, hogy a környezetünkön túl a pénztárcánkat is kímélik a modern mobilitási technológiák.
Az Ipsos azt is felmérte, hogy a potenciális vásárlók mekkora valószínűséggel mérlegelik e-autó beszerzését a következő 1–2 évben. A kapott eredmények szerint nem csak a saját autóval rendelkezők, illetve az autóvezetők, de a teljes lakosság bázisán is nagyon magas a vásárlási hajlandóság, akárcsak négy évvel ezelőtt (86, illetve 92 százalék).
Az e-autók vásárlása melletti érvek közül a legtöbben a környezetvédelmi szempontokat (83 százalék) az alacsony, vagy alacsonynak vélt működési költséget (74 százalék) és az állami támogatást (59 százalék) említették. A vezetési élmény és zajkibocsátás nem számítanak döntő érvnek, de keveset nyom a latban a jármű várható élettartamra is.
Az elektromos autó vásárlását ugyanazok a tényezők akadályozzák Magyarországon, mint a világ bármely más piacán. Az első számú „barrier” a vételára, ami a potenciális vevők kétharmadát tartja vissza, a második legjelentősebb akadály a töltési lehetőségek vélt szűkössége (58 százalék), míg a harmadik helyen az elektromos üzemben megtehető távolság vélt vagy valós elégtelensége áll (47 százalék).
Az Ipsos mérése szerint a potenciális felhasználók harmada továbbra is 500 km feletti, további 50 százalékuk pedig 200 km feletti elektromos hatótávot várna el; az autótulajdonosok 42 százaléka ugyanakkor azt vallja, hogy vezetési szokásainak megfelel az elektromos autók mostani hatótávja is.