
Vezetőket és alkalmazottakat egyaránt foglalkoztathat a kérdés, hogy mi lesz, ha vége lesz a jelenlegi korlátozásoknak. Minden megy tovább, mint a krízishelyzet előtt? Vajon megváltozik majd a munkavégzés módja? Mindenesetre a következő három ponton minden vállalkozónak érdemes elgondolkoznia…
1.Otthoni munkavégzés a krízishelyzet után
Jelenleg rengeteg ember dolgozik otthonról – munkaadó és munkavállaló egyaránt –, akiknek eddig nem volt home office lehetőség a munkahelyükön. A munkaadók általában a kontrollált irodai munkát hatékonyabbnak tartják, a munkavállalói oldalról viszont egyre nagyobb az igény az otthoni munkavégzésre. Ez persze vállalati kultúrától és profiltól függően változhat, de ez most egy kiváló alkalom arra, hogy cégünket felülvizsgáljuk ebből a szempontból. Hasonlítsuk össze a home office előtti hatékonyságunkat a jelenlegivel és kérdezzük meg alkalmazottainkat, hogyan élik meg szakmailag és pszichésen a távmunkát!
Akárhogy is döntünk a jövőt illetően, folyamatosan monitorozzuk a munkafolyamatokat, legyünk nyitottak az új megoldásokra és igyekezzünk javítani a hatékonyságot!
2.Időmenedzsment
Vonjuk le tanulságokat az online megbeszélések eredményességéből! Jelenleg a személyes interakciót elkerülve csak online vagy telefonos úton tudunk kommunikálni az ügyfeleinkkel. Érdemes átgondolni, vajon eddig indokolt és célravezető volt-e minden személyes tárgyalás. Elképzelhető, hogy a heti egy találkozó helyett hasznosabb lehet heti két videó hívás. Figyeljük meg, melyik partnerünknél hogyan változtatott a jelenlegi helyzet a kapcsolaton, illetve a munkafolyamatokban!
3.Az adhokrácia mértéke a vállalkozásunkban
Az adhokratikus vállalati kultúra rugalmas, innovatív és könnyen reagál a környezet változásaira. Ugyan reméljük, hogy hamarosan ismét visszatérhetünk a régi kerékvágásba, sajnos semmi nem garantálja, hogy nem kell többet ehhez hasonló helyzettel szembenéznünk, ezért vizsgáljuk meg, mennyire van jelen az adhokrácia saját vállalkozásunkban! Figyeljük meg, melyek voltak azok a munkaterületek, ahol nehezen, vagy egyáltalán nem tudtunk alkalmazkodni. Gondolkozzunk el azon, hogyan tehetnénk rugalmasabbá, innovatívabbá vállalkozásunkat! Például a nagyobb mértékű digitalizáció, alkalmazottaink informatikai továbbképzése, vagy a gyorsabb információáramlás megoldás lehet?
Ami biztos, hogy minden vállalkozónak le kell vonni a tanulságokat ebből a nem mindennapi helyzetből, a fenti három pont átgondolásával pedig nem csak hatékonyabb, de a változásokra gyorsabban, jobban reagáló környezetet tudunk létrehozni.