
A női vezetői kompetenciák a mai napig kiaknázatlan erőforrások a gazdaság számára, noha a tendenciák kétségkívül pozitív változásra utalnak. Egy idei jelentés szerint az USA-ban a Fortune 500-as cégek 10,4%-a rendelkezik női vezérigazgatóval, ám az utóbbi egy évben kinevezett CEO-k mintegy negyede nő.
Az Európai Unió területén is hasonló tendenciák figyelhetők meg; az Egyenlítő Alapítvány szerint minden tizedik topvezető tartozik a női nemhez azonban. A bérszakadék mérséklődött ugyan, a mértéke a mai napig igazságtalan átlagosan még mindig 12,7%-kal kevesebbet keresnek a férfiaknál.
Magyarország esetében is hasonló tendenciák figyelhetők meg. Az Opten adatai szerint a tisztán női vezetéssel rendelkező hazai cégek száma 81 ezer körül mozog, ami a cégbázis 17%-át jelenti. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 16,3%-kal kevesebb a nők órabére, mint a férfiaké.
Noha a különbségek szembeötlők, a változás hajtóerejeként a női vezetők egyre nagyobb szerepet kapnak az üzleti életben. A sztereotípiák és a nemek közötti különbségek leküzdése nemcsak a vállalatok, de az egész gazdaság számára is hozzáadott értéket képvisel. Az egyenlőtlenségek csökkentése mellett az üzleti életbe való női bekapcsolódás a vállalati kultúra és a vezetési stílus sokrétűségét is elősegíti.
Ennek eredményeképpen a vállalati struktúrákban bekövetkező változások mellett a női vállalkozók és befektetők száma is látványosan nőtt. A kutatások rámutatnak, hogy a nők által vezetett startup-ok gyakran innovatívabbak és hosszú távon is fenntarthatóbbak. Ennek köszönhetően a befektetők egyre inkább nyitottak a női alapítók által vezetett projektek finanszírozására.
A nők előtt álló egyik legnagyobb kihívás továbbra is a munka és a magánélet összehangolása. Sok női vezető és vállalkozó azonban már bebizonyította, hogy lehetséges az egyensúly megteremtése. A rugalmas munkaidő, a távmunka lehetősége és a családbarát vállalati politikák mind hozzájárulnak ehhez. A vállalatok részéről is egyre nagyobb hangsúlyt kap a családbarát munkakörnyezet kialakítása. Ennek köszönhetően a nőknek nem kell választaniuk karrier és család között, hiszen a jobb feltételeknek köszönhetően össze tudják egyeztetni őket.
Ezt a növekvő trendet tapasztaljuk mi a Széchenyi Kártya Programban is – nyilatkozta Krisán László a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója -, hiszen a portfóliónk esetében a ügyfeleink csaknem 30%-a nő. Folyamatosan kutatjuk és felmérjük a KKV-k helyzetét, a hitelezésen túl pedig olyan vállalkozásokat támogató projekteken dolgozunk, amelyeken keresztül segíteni, fejlesztési elképzeléseikben támogatni tudjuk a kkv szektort, ezen belül is kiemelten támogatjuk a női vállalkozók fókuszba helyezését.