Koncentráltabb nálunk az e-kereskedelem, mint az EU-ban

online vásárlás, webshop, e-kereskedelem

A magyarországi vállalkozások 14 százalékánál származott az árbevétel legalább 1 százaléka elektronikus értékesítésből, az összes árbevétel 23 százaléka keletkezett elektronikus kereskedelem révén.

Az infokommunikációs technológiák állandó fejlődése folyamatosan alakítja gazdasági és társadalmi környezetünket. A digitalizáció lehetőségeinek felismerése és eredményes alkalmazása a gazdaság valamennyi szintjén és ágában hangsúlyos folyamat, a versenyképesség megőrzésének nélkülözhetetlen feltétele, amit 2020-ban a Covid19-járvány felerősített – olvasható a statisztikai hivatal „Magyarország 2020” című kiadványában.

2020-ban a hazai vállalkozások 63 százaléka rendelkezett saját honlappal, 6,7 százalékponttal több a 2010. évihez képest, ez az arány viszont elmarad az uniós átlagtól (77 százalék). A honlappal rendelkező hazai vállalkozások 81 százaléka nyújtott termékeivel és szolgáltatásaival kapcsolatos információt a weboldalán, és 28 százalékuk tette lehetővé, hogy a honlapján meg is lehessen vásárolni azokat. (Uniós szinten a céges weboldalak 79, illetve 27 százaléka biztosította ezeket a lehetőségeket.)

A 2020-as felmérés szerint a hazai vállalkozások 14 százalékánál származott az árbevétel legalább 1 százaléka elektronikus értékesítésből, és a hazai cégek összes árbevételének 23 százalék a keletkezett elektronikus kereskedelem révén. Mindkét mutató magasabb – 6, illetve 7 százalékponttal –, mint 2010-ben. Uniós szinten kevésbé koncentrált az e-kereskedelem, mint nálunk: az elektronikus értékesítés aránya a vállalkozások nagyobb részénél (18 százalékánál) volt magasabb 1 százaléknál, viszont az összes árbevételnek a hazaihoz képest kisebb része, 20 százaléka származott belőle.

A visegrádi országok közül Csehországban az összes árbevétel hazánkénál nagyobb hányada, 30 százaléka keletkezett elektronikus kereskedelem révén, miközben Szlovákiában és Lengyelországban 21, illetve 17 százalék.

Az e-kereskedelem szerepe hangsúlyosabb a legalább 250 főt alkalmazó nagyvállalatok körében. Esetükben az árbevétel 36 százaléka keletkezett elektronikus értékesítés révén, ezen belül döntően elektronikus adatcserén keresztül zajlott a forgalom.

A 10–249 foglalkoztatottal rendelkező vállalkozásoknál az összes értékesítés 9 százaléka származott e-kereskedelemből, ez egyenlően oszlott meg a webes értékesítés és az elektronikus adatcsere között.

Copyright @ KAVOSZ Minden jog fenntartva