Kevés uniós cég „gondolkodik” mesterséges intelligenciában

adat, alkalmazások, digitális

2020-ban az Európai Unióban működő, legalább 10 főt foglalkoztató vállalkozások 7 százaléka használt mesterséges intelligencia (MI) alapú alkalmazásokat – tájékoztatott az Eurostat.

A gazdaság fejlődésének stratégiai jelentőségű „húzóereje” a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazása. Az MI-megoldások ugyanúgy szerepet játszhatnak a gyógyításban, mint – többek között – az időjárás mezőgazdaságra gyakorolt negatív hatásának minimalizálásában. Az MI a különféle rendszerek számára lehetővé teszi, hogy környezetük elemzése alapján – egy adott cél elérése érdekében és bizonyos mértékig önállóan – döntéseket hozzanak.

Az unió statisztikai hivatala az MI-alkalmazások négy csoportját vizsgálta:

  • „chat-szolgáltatások”, amelyekben az ügyfél kérdéseire egy „virtuális ügynök” (chatbot) válaszol;
  • big data feldolgozás gépi tanulás révén;
  • big data feldolgozás természetesnyelv-felismerés és -generálás segítségével;
  • robotok alkalmazása (szállítás, takarítás, rendszerfelügyelet stb.).

MI alapú chat-szolgáltatás alkalmazásáról a vállalkozások 2 százaléka számolt be, a cégek ugyanekkora hányada használta ki a gépi tanulás előnyeit, illetve alkalmazott „intelligens” robotot valamilyen feladat megoldására. A természetesnyelv-felismerés és -generálás alapján működő big data elemzést csupán a cégek 1 százaléka alkalmazta.

Az MI-alkalmazások terén az Írországban működő vállalkozások az uniós rekorderek, itt a legalább 10 főt alkalmazó cégek 23 százaléka használt ilyen megoldásokat. Máltán ez az arány 19, Finnországban 12, Dániában 11 százalékos.

A többi tagállamban a szóban forgó négy MI-megoldástípust használó cégek aránya nem éri el a 10 százalékot. A legalacsonyabb a ráta Lettországban (2 százalék), valamint Szlovéniában, Magyarországon és Cipruson (3–3 százalék).

Copyright @ KAVOSZ Minden jog fenntartva