
Mi lehet a titka annak a cukrászdának, mely közel 5 évtizede üzemel sikeresen ugyanannak a családnak a felügyelete alatt? Talán az, hogy a Pataki család minden tagja sajátjának és fontosnak érzi, hogy a cukrászda egymás után ugorja át az elé kerülő akadályokat és mérföldköveket is. A cukrászda tulajdonképpen egy generációról generációra öröklődő ajándék mind az üzemeltető fiataloknak, mind pedig a különleges édességek szerelmeseinek.
Hogyan indult ez a máig sikeres családi vállalkozás?
1973-ban egy újságot olvasva figyeltek fel a nagyszüleim egy hirdetésre: ,,Cukrászház eladó Érden”. Akkor Tápiógyörgyén vezettek egy kis presszót, és szerettek volna belevágni, ehhez viszont nem volt elegendő tőkéjük. A nagymamám azt mesélte, hogy egy füzetbe írta össze azokat a rokonokat és barátokat, akiktől akkor – mai szóval – hitelt vettek föl, akiktől kölcsönt tudtak kérni. Amikor sikerült megvenni ezt az érdi házat és elkezdtek dolgozni, akkor az első és legfontosabb feladata az volt, hogy ezeket a hiteleket mind visszafizessék. A cukrászda kezdetben tényleg egy igazi családi vállalkozás volt. A nagypapám, a nagymamám, a nagynéném, édesapám, egy kisegítő és egy mosogatónő dolgozott benne. Az első nagy átalakításra 1986-ban került sor, amikor Olaszországból hoztunk be fagylaltpultot és fagylaltgépeket. Egy abszolút innovatív cukrászdának számított akkor a mienk. Legutóbb 1999-ben építettük át, akkor nyerte el a mai formáját. Jelenleg közel 30-an dolgozunk a vállalkozásban.
Ezt a lendületet a koronavírus-járvány sem törte meg?
A nagymamám mindig azt mondta, hogy, Kisfiam, én olyan örökséget hagytam rátok, hogy ha jól csináljátok, akkor életetek végéig lesz munkátok”. Ahogy jött a pandémia, eszembe jutottak ezek a gondolatok, és hogyha most válaszolhatnék neki, azt mondanám, hogy ,,Nagymama, rendben van, csak azt nem mondtad, hogy jöhet egy olyan válság, ami még nem volt a világon”. Ez abszolút új helyzetet teremtett számunkra. Ezek azok az esetek, melyeket semmilyen tankönyvben nem tanítanak, nem készítenek fel arra, hogy milyen megoldások vannak ilyen helyzetekben. Szerintem az ember ilyenkor csak a saját megérzéseire támaszkodhat. Abban biztos voltam, hogy előre kell menekülni és megoldást találni arra, hogy hogyan tudunk kilábalni ebből az állapotból, hogyan tudunk esetleg olyan új értékesítési csatornákat nyitni, melyek kisegíthetnek minket ebből a válságból.
Mik voltak ezek a megoldások?
Az online tér lehetőséget teremtett arra, hogy kompenzálni tudjuk a károkat. Emellett a Széchenyi Kártya Program jelentett mentőövet. A KAVOSZ-szal együttműködve találtuk ki azt a stratégiát, ami a válság időszakában segített minket, melynek köszönhetően meg tudtuk őrizni a likviditásunkat. A sok negatívum ellenére ez egy jó lehetőség volt a fejlődésre, hiszen egy ilyen krízishelyzet arra is jó, hogy elgondolkozzunk és megtervezzük, hogy milyen irányba szeretnénk nyitni, mik az új lehetőségek, milyen ötleteket lehet megvalósítani. Ehhez viszont szükség van külső segítségre.
Milyen terveket szeretnének megvalósítani a Covid-időszak után?
Édesapámmal nagyon sokat beszélgettünk arról, hogy Budapesten is nyitunk egy üzletet. Két évvel ezelőtt létesítettünk is egy kis fióküzletet Budán, ezt édesapám már sajnos nem érhette meg. Ezen a területen tervezek további terjeszkedést, hogy a budai oldalon minél nagyobb területet tudjunk lefedni a termékeinkkel. Ezenkívül a termelékenység javítása és a gépek fejlesztése lesz a következő nagy lépés. Idővel pedig majd egy kicsit csinosabbá, modernebbé szeretnénk tenni az üzletterünket.
Pataki Ádám
Pataki Cukrászda
patakicukraszda.hu