
Vállalkozni sohasem könnyű, a tipikus vállalkozói hibák zöme azonban elkerülhető. Összegyűjtöttük azokat a buktatókat, amelyek a vállalkozások legfőbb kerékkötői lehetnek.
1. Nem létező vállalkozás-menedzsment
A kis- és középvállalkozások ritkán rendelkeznek jól definiált működési és növekedési tervvel. Az alkalmazottak számának növekedésével mind inkább előtérbe kerülnek a tervezési hiányosságok; a munkafolyamatok szervezetlenné válnak, a korábban megszokott rutin felborul.
A cégvezetők gyakran késve ébrednek rá, hogy külső segítségre van szükségük; a „majd én értek ehhez is” és a „tanácsért nem fizetek” mentalitás hamar megbosszulhatja magát. Miközben minden döntést ők maguk szeretnének meghozni, tehetetlenné válnak a növekedés által generált nehézségekkel szemben.
2. Fedezet- és tartalékképzés elmaradása
A koronavírus-járvány megmutatta, mekkora szükség van arányos tartalékképzésre a KKV szektorban. Azok a vállalkozások, amelyek törekedtek a likvid eszközeik gyarapítására, komoly lépéselőnybe kerültek a konkurenseikkel szemben. A nehéz időszak nagyobb piaci részesedést eredményezhet számukra.
3. Nem létező marketing
A KKV szektor szereplői előszeretettel egyszerűsítik a marketing komplexitását a reklámmegjelenések szintjére. Ritkán szánnak időt a célcsoport meghatározására, ezért az ajánlataik rendszerint süket fülekre találnak. A legtöbben a kampányok kiértékelésével sem foglalkoznak, így a reklámköltések megtérüléséről sem kapnak pontos képet.
Van, amit érdemes eltanulni a multiktól
A nemzetközi cégek részben a rendezett működésüknek köszönhetik az eredményeiket. Számukra természetes, hogy a pénzügyi év különböző időszakait kielemzik, SWOT analízist készítenek, illetve a munkavállalók számára teljesítményértékelési rendszert alakítanak ki. Mindemelett rövid- és középtávú akciótervet készítenek, aminek a teljesülése a vállalat legfőbb célkitűzésévé válik.
A célok teljesülése érdekében előre meghatározzák a marketing költségtervet, amihez teljesítménymutatókat társítanak. Rendszeresen igénybe veszik külső szakértők segítségét, akik tapasztalatukkal hozzájárulhatnak a célok túlteljesítéséhez.
Komoly erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy a vállalat működését minél kevésbé határozzák meg az adhoc jellegű feladatok és folyamatok. Ez garantálja számukra, hogy a növekedéshez szükséges humán erőforrások mindig rendelkezésre álljanak.