
A bútorasztalos szakma kreatív és precíz mesterség, amelynek a kézügyesség, a megfontolt tervezés és a szakértelem az alapja. Ahhoz, hogy egy asztalos vállalkozás hosszú távon is sikeres lehessen, manapság nem elegendő kiváló munkát végezni. Az üzleti oldalra is kellő hangsúlyt kell fektetni, hiszen az árképzéstől kezdve, az ügyfélszerzésen át, egészen az online jelenlétig több tényező is befolyásolhatja egy műhely sikeres működését és jövőjét. Az alábbi cikkben 5 olyan szempontot gyűjtöttünk össze, amelyre minden bútorasztalosnak figyelnie kell, aki most vágna bele a szakmába, illetve erősítené, vagy fenntarthatóbbá szeretné tenni már működő vállalkozását.
Árképzés: ne csak a faanyag árából indulj ki!
Igen gyakori hiba, – főleg a kezdő asztalos vállalkozók körében, – amikor a szakember túl alacsony árat kér el a szolgáltatásaiért cserébe. Sokan nem kalkulálnak azzal, hogy a faanyag ára mellett számos más tényezőt is figyelembe kell venni. Ilyen lehet például a munkadíj, a vállalkozás kezdetekor a különböző gépek és szerszámok megvásárlása és ezeknek az idő előrehaladtával történő amortizációja, a műhely kapcsán felmerülő költségek (pl.: bérleti díj és rezsi), egyéb adminisztratív költségek (pl.: számlázó program havi/éves ára, könyvelő díja, stb.), de további költségként jelenik meg az elkészített bútorok szállítása, összeszerelése, és a helyszíni munka is. Fontos, hogy a pontos árképzés nemcsak a vállalkozás fenntarthatóságát szolgálja, hanem segít abban is, hogy az ügyfelek komolyan vegyék a vállalkozót és az általa kínált szolgáltatást. Vállalkozóként nem szabad tartani attól, hogy megkérjük a munkánk valódi értékét, főleg egy olyan területen, ahol különleges, egyedi és minőségi termékek készülnek.
Ügyfélszerzés profi szinten: ne csak ismerősökre támaszkodj!
A bútorasztalos szakma ugyan erősen ajánlás-alapú, azonban ez korántsem jelenti azt, hogy ne lehetne az ügyfélkört tudatosan építeni és bővíteni. Az ügyfélszerzés hatékony módja lehet, ha a vállalkozó helyi együttműködéseket alakít ki például belsőépítészekkel, lakberendezőkkel vagy kivitelező cégekkel, hiszen ezek a kapcsolatok folyamatos – és akár hosszabb távú – megbízásokat is hozhatnak. Amárkaépítéskor fontos észben tartani, hogy ’az elégedett ügyfél a legjobb reklám’. Éppen ezért érdemes minden jól sikerült projekt után fotót készíteni, és ezeket megosztani a hivatalos weboldalon, vagy a közösségi média felületeken. Ezeken a csatornákon a képek posztolásakor az ügyfelektől bekért véleményeket is érdemes közzétenni, hiszen ezek a referenciák bizalmat építenek a leendő megbízókban.
Anyagbeszerzés: ne mindig a legolcsóbbat keresd!
Egy asztalos számára az anyagminőség kulcsfontosságú. Az olcsó alapanyag ugyan rövid távon jelenthet költségcsökkentést, azonban hosszú távon ronthat az elkészült munkák minőségén, ami pedig komoly károkat okozhat a vállalkozás hírnevében. Az anyagbeszerzés során különösen fontos, hogy az asztalos megbízható, állandó beszállítókkal dolgozzon együtt. Ez nem csak a minőséget biztosítja, hanem lehetőséget teremthet arra, hogy kedvezményes szerződést kössön a vállalkozó. Érdemes olyan partnereket választani, akik garantálják a faanyag megfelelő minőségét és szárítottságát, valamint olyat, akik biztosítani tudják a származási helyet igazoló tanúsítványokat, például az FSC minősítést. A pontos, kiszámítható szállítási határidők szintén elengedhetetlenek a hatékony munkavégzéshez, ahogyan az is, hogy olyan beszállítóval dolgozzunk együtt, aki rugalmasan tudja kezelni a visszavételeket, vagy az esetleges reklamációt. Egy stabil és korrekt beszállítói háttér hosszú távon jelentős versenyelőnyt jelenthet vállalkozásunk számára.
Online jelenlét: ahol az új megrendelők rád találhatnak
Napjainkban, a „hagyományos mesterségek” esetében is elengedhetetlen az online jelenlét kiépítése. A potenciális ügyfelek nagy része ugyanis legtöbbször a Google keresőben, vagy a közösségi média felületeken kezdi a keresést. Érdemes kialakítani egy egyszerű, letisztult és felhasználóbarát weboldalt, ahol bemutatásra kerülnek a szolgáltatások, megtalálhatóak a vállalkozás elérhetőségei, megtekinthetőek a referenciafotók, és egy kattintással árajánlatot kérhetnek az érdeklődők. Ezen felül, egy vagy több aktívan kezelt közösségi média felület igazán nagy segítség lehet a vállalkozás online jelenlétének kialakításában, és a korábbi munkák bemutatásában. Segít az ügyfélkapcsolatok építésében és a bizalom kialakításában, ha lehetőség van a Facebook-on vagy Instagram-on rendszeresen képeket, sztorikat megosztani az elkészült munkákról, esetleg a gyártási folyamatokról. Az online marketing ugyanis nemcsak új megrendelőket hozhat, hanem hozzájárulhat a szakmai hitelesség kiépítéséhez is. Ha a vállalkozónak nincs ideje vagy tudása erre, érdemes lehet egy szakértőt megbízni a feladattal.
+1 Tipp: válaszd a KAVOSZ-t a bútorasztalos vállalkozásodhoz!
Amennyiben egy asztalos vállalkozás már működik, de időnként átmeneti likviditási kihívásokkal szembesül – például anyagbeszerzés, bérköltségek vagy egy nagyobb megrendelés előfinanszírozása kapcsán – a Széchenyi Kártya Folyószámlahitel MAX+ hatékony megoldást kínál. Ez a szabad felhasználású hitelkonstrukció kimondottan a napi működéshez szükséges kiadásokra fordítható, akár ingatlanfedezet nélkül is. A konstrukció akár 250 millió forintig igényelhető, a hitel futamideje alatt fizetendő nettó ügyleti kamat fix 4,5%/év, állami kamat-, kezelési költség- és kezességi díjtámogatással, gyors és egyszerűsített bírálattal. Már működő asztalos vállalkozások számára ez a lehetőség stabil hátteret jelenthet a folyamatos és kiegyensúlyozott működéshez. A fentiekből látszik, hogy az árképzéstől kezdve az online jelenlétig minden elem számít, de ha okosan párosítjuk ezeket a lehetőségeket egy jól megválasztott finanszírozási konstrukcióval, a növekedés már nem csak cél, hanem reális jövőkép is lesz.