
A magyar hal hosszú ideje része a nemzetközi mezőnynek kiváló minőségével és fenntartható termelési hátterével. Az akvakultúra szektor számos lehetőséget rejt magában a hazai kis- és középvállalkozások számára. Az export kulcsszerepet játszik a hazai halgazdálkodási ágazat fejlődésében, azáltal, hogy az új piacok elérésével növelhetők a bevételek, de még a termelési kapacitások is jobban kihasználhatók. A nemzetközi piacon való jelenlét hozzájárul a magyar hal ismertségének növeléséhez és a versenyképesség hosszú távú megőrzéséhez is. Ahhoz, hogy a magyar hal valóban stabil szereplővé válhasson a világpiacon, elengedhetetlen a támogatási lehetőségek, az innováció, valamint a piaci és logisztikai kihívások komplex kezelése. Az alábbiakban áttekintjük, hogyan válhat a magyar halászat nemzetközi sikertörténetté.
MAHOP Plusz – pénzügyi alap az exporthoz
A MAHOP Plusz, vagyis a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program Plusz 2021–2027 közötti időszakra kínál célzott támogatásokat a hazai halászati és akvakultúra ágazat szereplőinek. A program kiemelten fókuszál a vállalkozások fejlesztésére, a fenntartható akvakultúra és halászat támogatására, valamint a halászati és akvakultúra-termékek feldolgozásának és piaci értékesítésének erősítésére, ami hozzájárulhat az élelmezésbiztonsághoz és a vízi ökoszisztémák védelméhez. A támogatások révén a kkv-k olyan versenyképességi előnyhöz juthatnak, amelyek elengedhetetlenek a külpiacokra való belépéshez.
Innováció és diverzifikáció – a növekedés kulcsa
A globális piacon való helytálláshoz elengedhetetlen az innováció és a termékkínálat diverzifikációja. A magyar halászat számára – ez többek között – új feldolgozási technológiák, fagyasztott és csomagolt áruk bevezetését is szükségessé teheti. Ugyanakkor a technológia csak az egyik fontos rész. Annak érdekében, hogy a magyar hal versenyképes legyen más nemzetek kínálataival szemben, kiemelt figyelmet kell fordítani a márkaépítés, a nyomonkövethetőség, a minőségi tanúsítványok és az exportképes arculat kialakítására is. Ugyanis az olyan különleges magyar halfajták, mint például a ponty, vagy éppen a szürkeharcsa, új fogyasztói rétegek elérését is lehetővé teheti, amennyiben ezek prémium kategóriás megjelenítése létrejön.
Piaci kihívások és megoldások
A magyar akvakultúra ágazat piaci kihívásokkal küzd, amelyek jelentősen visszafogják a növekedést, de még a hatékony működést is akadályozzák. A halfogyasztás csökkenése, a feldolgozás hiányosságai, valamint a multinacionális kereskedelmi láncok dominanciája okán, a kereslet és a kínálat jelenleg nem tudja egymást megfelelően erősíteni. A szakértők szerint az ágazat alapját képező hazai élelmiszerpiac, export és horgászat egymással együttműködve tud stabilan működni, azonban ezek egyénileg is számos problémával szembesülnek. A kis volumenű megrendelések miatt a termelés és a logisztika nem tud költséghatékony lenni, miközben az inflációs nyomás is csökkenti a fogyasztói hajlandóságot. Jó megoldást jelenthet a feldolgozókapacitások növelése, a fogyasztás ösztönzése, valamint a kereskedelmi csatornák hatékonyabb kiépítése.
Nemzetközi célpiacok – hová tartson a magyar hal?
A világpiacon több olyan térség is van, ahol a kiváló minőségű, fenntartható módon előállított hal iránt jelentős kereslet mutatkozik. A nyugat-európai országok – különösen Németország, Ausztria és Franciaország –, valamint Észak-Olaszország vagy akár V4 országok további tagjai (Csehország, Lengyelország, Szlovákia) is ígéretes célpontot képezhet. Az export sikeres kiépítéséhez azonban szükéges lehet a logisztikai lánc kiépítése, a szabályozási környezet megismerése, a piackutatás és a megfelelő pénzügyi háttér biztosítása.
Pénzügyi háttér a növekedéshez – Agrár Széchenyi Kártya a halpiaci szereplőknek
A halászati ágazatban tevékenykedő kis- és középvállalkozások számára kiemelt lehetőséget jelent a KAVOSZ Agrár Széchenyi Kártya hitelkonstrukciója, amely akár 200 millió forintos hitelösszeget kínál, legfeljebb 3 éves futamidővel, kedvező, államilag támogatott kamatokkal. A szabad felhasználású folyószámlahitel rugalmasan felhasználható a vállalkozás működéséhez szükséges napi kiadások fedezésére; legyen szó takarmánybeszerzésről, logisztikai költségek finanszírozásáról, vagy akár a hazai és nemzetközi piaci pozíció megerősítését szolgáló promóciós kampányokról. Ez a konstrukció különösen értékes azok számára, akik stabil pénzügyi háttérrel kívánják átvészelni a piaci bizonytalanságokat, vagy épp új lehetőségek kiaknázásán dolgoznak. A magyar hal sikeres nemzetközi szerepléséhez tehát nemcsak innovációra és piacismeretre, hanem megbízható pénzügyi eszközökre is szükség van – ebben nyújt hatékony támogatást a KAVOSZ.