
Bár a vállalkozói lét megítélése továbbra is pozitív a magyarok körében, a tényleges vállalkozási aktivitás jelentősen esett az elmúlt egy évben – derül ki a Global Entrepreneurship Monitor Magyarországra vonatkozó adataiból.
A Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 1999 óta biztosít adatokat a felmérésben részt vevő gazdaságokra jellemző vállalkozói aktivitásról, a vállalkozási ökoszisztéma helyzetéről. A globális felmérésben, amelyben világszerte neves egyetemek vesznek részt, 2020 és 2024 között a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem képviselte Magyarországot, így immár negyedszer került sor a hazai adatgyűjtésre a BGE Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Iroda irányításával. A kutatás során a 18–64 éves lakosság körében 2040 fő bevonásával zajlott kérdőíves felmérés, emellett 36, szigorú feltételek alapján kiválasztott szakértőt is megkérdeztek.
Az itt elérhető Nemzeti jelentés a kutatás magyar eredményeit foglalja össze, információt nyújtva a vállalkozói atmoszféra, aktivitás és ökoszisztéma hazai helyzetéről, lehetőséget biztosítva az eredmények európai és globális összehasonlítására is. A riport legfontosabb eredményei közül néhány:
- A sikeres vállalkozókról sokan (45,1 százalék) gondolják, hogy magas státusszal rendelkeznek, a vállalkozói lét pedig az emberek közel fele szerint (46,1 százalék) kívánatos karrierlehetőség.
- 2024-ben a korábbi évekhez képest jelentősen – 9,9-ről 6,7 százalékra – esett a hazai vállalkozási aktivitás. A változás nagyobb részét a legalább néhány hónapja, de maximum 3,5 éve működő vállalkozások arányának drasztikus visszaesése magyarázza. Nem csökkent ugyanakkor jelentősen a vállalkozást indítani szándékozók aránya (9,6 százalék).
- A hazai vállalkozási aktivitás lényegesen elmarad a kutatásban részt vevő 51 ország (13,2 százalék), mind a magas jövedelmű országok átlagától (11,6 százalék). Európai összehasonlításban – a 2024. évi jelentős visszaesés következtében – a korai szakaszban lévő vállalkozói aktivitás az utolsó negyed elejére került.
- A korai szakaszban lévő vállalkozási aktivitás a magyarországinál csak a rendszerint extrém alacsony mutatóval rendelkező Lengyelországban (2,5 százalék), illetve Romániában (5,0 százalék), Görögországban (5,5 százalék) és Ausztriában (6,6 százalék) alacsonyabb.
- A legfontosabb vállalkozói motiváció a „hatás elérése”. A korai szakaszban lévő vállalkozók kétharmada (68,6 százalék), míg a bejáratott, vagyis legalább 3,5 éve béreket fizető vállalkozások 58,7 százaléka állítja, hogy azért (is) alapította a vállalkozását, hogy valami lényegeset vigyen véghez.
- A hazai vállalkozási keretfeltételek értékeléséből számított Nemzeti Vállalkozási Kontextus Index (NECI) értéke 4,5 a 10 fokozatú skálán, ami nemzetközi viszonylatban közepesnek tekinthető, két tizedponttal marad el a globális GEM átlagtól.
- Hazai viszonylatban fizikai, valamint a kereskedelmi és szolgáltatói infrastruktúra, a piacra való belépés könnyűségének értékelése éri el vagy haladja meg a kielégítőnek tekinthető 5-ös értéket (közülük egyedül az utóbbi mutat évről évre javuló tendenciát). A korábbi évekhez hasonlóan a leggyengébb értékelést a „vállalkozásoktatás a közoktatásban” (2,5) kapta.