
Az Európai Bizottság új fogyasztóügyi stratégiát dolgozott ki, amelynek célja, hogy az európai fogyasztók aktív szerepet játsszanak a zöld és digitális átállásban.
A 2020 és 2025 közötti időszakra szóló uniós fogyasztóvédelmi politika öt kiemelt területre összpontosít:
Zöld átállás. A cél, hogy a fogyasztók jobb tájékoztatást kapjanak a termékek fenntarthatóságáról, és hogy megszűnjenek az olyan gyakorlatok, mint a „zöldrefestés” vagy az idő előtti elavulás. A stratégia támogatja a termékek javítását és ösztönzi a fenntarthatóbb, „körforgásos” termékek vásárlását.
Digitális transzformáció. A bizottság fel kíván lépni az olyan online kereskedelmi gyakorlatok ellen, amelyek figyelmen kívül hagyják a fogyasztók megalapozott döntéshez való jogát, visszaélnek viselkedési elfogultságukkal vagy torzítják döntéshozatali folyamataikat. Mivel a lakossági pénzügyi szolgáltatások digitalizálása tekintetében meg kell erősíteni a fogyasztóvédelmet, a bizottság felülvizsgálja a fogyasztói hitelekről és a pénzügyi szolgáltatások forgalmazásáról szóló irányelveket is.
A fogyasztói jogok hatékony érvényesítése. Bár a fogyasztói jogok érvényesítése a tagállamok felelőssége, a bizottság ezen a téren koordináló és támogató szerepet tölt be. Egyrészt segítséget nyújt a tagállamoknak ahhoz, hogy kellő időben hajtsák végre és érvényesítsék a fogyasztóvédelmi jogszabályokat, másrészt segíti a nemzeti hatóságokat az illegális online kereskedelmi gyakorlatok leküzdésében és a nem biztonságos termékek azonosításában.
Bizonyos fogyasztói csoportok sajátos szükségletei. – Bizonyos fogyasztói csoportok – például a gyermekek, az idősek vagy a fogyatékossággal élők – egyes helyzetekben különösen kiszolgáltatottak lehetnek és különleges védelmet igényelnek. A bizottság ezt szem előtt tartva meg fogja vizsgálni a gyermekgondozási termékekre vonatkozó szabványok követelményeit is, továbbá támogatni fogja azokat a kezdeményezéseket is, amelyek helyben nyújtanak tanácsokat arról, miként lehet információkhoz jutni az interneten és hagyományos úton.
Nemzetközi együttműködés. A bizottság 2021-ben Kínával közösen cselekvési tervet fog kidolgozni az online értékesített termékek biztonságának növelésére, 2021-től pedig szabályozási támogatást, technikai segítségnyújtást és kapacitásépítést is biztosít az EU partnerrégiói számára, beleértve Afrikát is.