
A társasági adó bevallásának része a transzferár-adatszolgáltatás is – hívta fel a figyelmet a NAV.
A NAV ellenőrzési tervében 2024-ben is kiemelt helyet kaptak a kapcsolt vállalkozások és a transzferárak, mivel a transzferárazás jelentős adókockázatot hordoz. A transzferár-ellenőrzések sarkalatos pontja a kapcsolt tranzakciók helyes dokumentálása (TP-dokumentációk), valamint a társaságiadó-bevallás részeként benyújtandó transzferár-adatszolgáltatás (TP-adatszolgáltatás), melyeket az előző évvel azonos módon kell megtenni.
A 2023-as kapcsolt tranzakciók vizsgálatakor a NAV főbb irányvonalai az alábbiak:
– a tranzakciók és a kapcsolt felek széles körű elemzése,
– a részletes értéklánc bemutatása,
– a kapcsolt felek részletes, funkcionális elemzése,
– a döntési kompetencia és a pénzügyi kapacitás,
– az összevonhatóság a szigorúbb szabályok tükrében,
– a TP-dokumentáció összeállítása a megváltozott feltételek alapján,
– a TP-adatszolgáltatás a TP-dokumentációval összhangban.
A körültekintés felettébb ajánlatos: mivel a TP-dokumentáció és -adatszolgáltatás az ellenőrzések lényeges eleme, a „súlyosan hibás vagy hiányos, illetve a hiányzó transzferár-dokumentációk miatt a NAV akár ötmillió forint mulasztási bírságot is kénytelen lehet kiszabni – dokumentumonként”.
A NAV „nem hagyja magára” az adózókat:
- A TP adatszolgáltatással kapcsolatos gyakran ismételt kérdések (és a válaszok) itt találhatók.
- Az adatszolgáltatás megfelelő teljesítése érdekében a Pénzügyminisztérium egy tájékoztatót is összeállított, amelynek célja elősegíteni az adózók jogkövetését.